söndag 20 januari 2013

Gubbens Ale blev en Glipa

Som vi nämnde tidigare blev det ingen vidare slutprodukt av Gubbens Ale. Därför fick vi tänka till och medan flaskorna stod och lagrades närmade sig julen med stormsteg. Vad är då inte bättre än att göra en glögg-dryck med denna misslyckade IPA som bas? Gubbens Glipa.

Hällde tillbaka ölen i jäskärlet igen. Skivade ner potatis och hällde i ett kilo vindruvor, lite ingefära samt  en massa kryddor vanliga på julbordet. Hällde i vanligt torrjäst och lät den stå och puttra i någon månad innan det var dags igen för tappning.

Här är några bilder. På bilden längst ner ser man hur det såg ut i början när vi tillsatt alla ingredienser och bilden högst upp avslöjar hur det såg ut vid tappning. 

Resultatet? Helt ok. Men mer roligt än gott.

9 kommentarer:

  1. Häpp!

    tira en ny ölblogg! De växer upp som svampar ur jorden. Bra det! Roligt att intresset för bryggande växer..Fast det där med potaisen och vindruvorna förstod jag aldrig. Blir det något som går att dricka av det månne?

    Fortsätt brygg bara å tappa inte orken.
    hejsan/R

    SvaraRadera
  2. Nja, det gick att dricka, men inget jag kommer att göra igen. Nästa år blir det på svagdryck.

    Har en ny laddning som ska tappas i helgen. Tidigare har jag problem med att få upp alkoholstyrkan så vi fokuserade på en liten mindre mängd denna gång (ca 15 liter). OG på 55 och nuvarande FG på 10 låter betydligt trevligare än våra tidigare värden. Recept kommer upp snart.

    SvaraRadera
  3. Häpp! nu har samma elände drabbat min gryta som du skrev om. Det slår av en stund och sedan går den på igen. Himla irriterande. Hur löste du det problemet?
    mvh/Rickard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ej löst. Jag har lärt mig att leva med det helt enkelt.

      Radera
  4. Googlat runt lite på det där och det verkar som om termostaten har gått paj. Kolla med där du köpte grytan så kanske de skickar en ny termostat. Tydligen är de vänliga och bra att göra med de på Bielmeir. Värt att testa iaf. Det går j inte att leva med en defekt kokare. Inte bra om det slutar koka vet du.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åfan. Ja, jag har mailat nu och frågat om det går att lösa, helst utan att skicka tillbaka den eftersom jag köpte den direkt från Bielmeier i Tyskland.

      Hur dåligt är kokavbrott på fem minuter? Jag får uppskattningsvis två stycken på en timmes kokande. Tänker mig att det är mindre viktigt för mig som kört maltextrakt? Även om det inte är bra dvs.

      Radera
    2. Nu har jag beställt en ny termostat. Om jag lyckas byta den utan att köra 220v genom kroppen så återkommer jag med resultat.

      Radera
  5. Jag lyckades byta min igår utan att elektrifiera mig. Kokade upp lite vatten sedan också för att testa att den funkade. Ska provbrygga nu i veckan. Bra när saker å ting fungerar som de ska å vice versa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt att höra! Samma här - jag bytte min nu och håller på att koka upp. Verkar fungera och har inte slagit några blixtrar ännu. Vet du skillnaden på Kochen och Entsaften?

      Radera