söndag 16 juni 2013

BRYGGDAG: Sjörövar-Jennys Ale!

Brygden har bytt namn till Sjörövar-Jennys Ale. Jag blev inspirerad av Parkteaterns föreställning Kåldolmar och Kalsipper. Anledningen är att idag, på bryggdagen, skulle min storasyster Jenny fyllt 38 år. Hon gick bort i cancer förra året.

Jag tillägnar därför henne denna ale, som kanske blir ngn sorts steambeer!?

RECEPT:
-4 kg Pilsnermalt, varav 5% rostats i ugnen (brandvarnaren fungerar!)
-Spalt Select,
40 g vid 90 min
30 g vid 30 min
10 g vid 0 min
-Wyeast 1056 American Ale, smackpack.

Jäses vid 22 grader.

Det känns som jag fått lite mer koll på processen nu. Kör med en sorts malt och en sorts humle, men har lagt till rostning av malten och har tänkt sekundärjäsa en vanlig, en med svartpeppar och en med rabarber.

Hittade två mindre damejeanner på loppis som är perfekta för sekundärjäsning.

Ska bli kul att se vad det blir!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar