lördag 18 februari 2012

Tappdag - Palebraham

Tappdag! Två veckor efter locket lades på jäshinken är det dags för ölet att se dagens ljus och tappa upp det på flaska. Närvarande: Johannes

För att ölet ska bli kolsyresatt ska vi tillsätta lite sockerlag till vörten innan jag tappar den till flaska. Det gör att jäsprocessen får sig en boost och kolsyra bildas.

Först kokar jag upp sockerlag på ca 4g socker per liter öl med lika stor mängd vatten. Sen låter jag sockerlagen svalna till rumstemperatur för att sen försiktigt röra ner den i ölet med en ren och desinficerad slev.
Med hävert fylls flaskorna från jäskärlet. Viktigt här är att slangen som går ner i flaskan ligger mot flaskbotten, så att inte ölet "plaskar" och därmed får onödigt syre. En rekommendation här är att använda en speciell flaskfyllare som kopplas på häverten.

Kvar i botten är ett 3-4 cm tjockt lager med jäst. Luktar fantastiskt.


Det tappade ölet ser tyvärr ut exakt som nyponsoppa vilket oroar mig en aning. Av olika anledningar kan vi ha slarvat lite i slutet av bryggprocessen, framförallt med klarningsmedlet.

Men, utseendet till trots, provsmakade jag och det smakar faktiskt riktigt bra, även om humlesmaken kanske inte riktigt var så påtaglig som jag hoppats. Vi får hålla tummarna att smaken nu kommer att utvecklas under den tid ölet ligger på flaska, alltså minst en vecka.

Jag har en flaska som jag smakar av dagligen för att försöka följa utvecklingsförloppet. Det ska även bli intressant att se hur pass mycket jästfällning som sockerlaget kommer att generera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar